Att paddla kajak har blivit en populär aktivitet och den förekommer även i extremsporttävlingar som ett moment. Kajakpaddling behöver dock inte innebära att man tar sig fram på vilda forsar och ramlar stup i kvarten. Kajakpaddling kan ses som en lugn sport där man helt enkelt sitter och njuter av tillvaron medans paddeln liksom går av sig själv. Dock kan det vara bra att veta grunderna till tekniken inom kajakpaddling om man skulle tycka att det där vilda vattnet är verka lockande.

Teknik

Det är lätt att paddla rakt fram – detta brukar gå på ett kick. Denna teknik ska dock vara kraftsparande och effektiv. Sitt med det ena benet sträckt, det andra benet (med motsvarande arm som lägger i paddeln i vattnet) lätt böjt, armen som för i paddeln i vattnet lätt böjd och den andra sträckt. Du gör sedan samma sak när den andra sidan av kroppen ska arbeta, vilket innebär att du hela tiden växlar med böjd arm och ben och sträckt arm och ben beroende på vilken paddel som är i vattnet. Paddla alltid mjukt och rytmiskt och slappna av i musklerna som inte används. När det gäller ryggen så ska den vara rak med framåtlutande bäcken. Sitt också på sittknölarna istället för att använda dig av svanken då detta kan orsaka smärta. Försök att använda mag- och midjemusklerna när du paddlar istället för att använda dig av för mycket armmuskler. Då är det lät hänt att du blir trött fortare.

Hög vs låg paddelföring

Det går att paddla med låg respektive hög paddelföring. Om man tävlar eller är motionspaddlare så är det ofta hög paddelföring som gäller medan andra brukar tillämpa låg paddelföring. Vid hög paddelföring sätts paddeln i på ett nästan vertikalt plan och den är även mycket nära kajaken själv. Då får man också en maximal kraftöverföring. Den låga paddelföringen ger en paddel som är längre ifrån kajaken och paddlaren blir inte lika trött i armarna.