Är du ett träningsfreak och älskar att röra på dig men ändå vill uppleva nya platser under semestern så kan du boka in dig på en träningsresa. Det anordnas många sådana till olika länder, både i Europa och i andra världsdelar. Det innebär att du via ett resebolag bokar in dig själv och kanske en vän på en destination där flera träningspass av olika slag väntar er. Länder där det är vanligt med träningsresor är bland andra Spanien, Portugal och Italien men träningsresor kan faktiskt anordnas precis var som helst.

Kombinera ledighet och träning

Ett råd är att åka till en plats som känns inspirerande att träna på. Södra Europa är alltid populärt eftersom det finns många berg och dalar, samtidigt som klimatet är varmt och det är bara att skutta i plurret direkt när passen är klara. Passen som anordnas brukar vara alltifrån golf, aerobicsträning på stranden, simlopp, vandring i bergen, ridning, klättring, yoga eller löpning.

Tanken är att naturen ska bjuda in till många olika träningsformer så att det aldrig blir enformigt.

En träningsresas innehåll

Ofta är dagarna upplagda genom att man börjar ett pass på morgonen, vilket följs av lite ledig tid då man kan ligga och ta det lugnt på stranden eller utöva vattensporter. Innan eller efter lunch väntar ett annat pass, vilket kanske är lite lugnare om man nyss har ätit. Det kan t.ex röra sig om en vandring uppe i bergen eller i skogarna. Senare på eftermiddagen följer fler träningspass i form av löpning, golf eller något annat kul. Det är värt att säga att man inte behöver vara med på alla om man inte vill – man bokar helt enkelt upp sig på de passen som lockar.

Åka på vintern

Självklart kan du åka på träningsresa under vinterhalvåret också. Ibland kan den kalla årstiden kännas skönare att träna på. Många träningsresor går till alperna i Österrike, Schweiz etc och då kan du varva skidåkning med isklättring, skridskor, vandring osv.