Visst är det härligt att ligga och lata sig i hängmattan under semestertider, men man ska ändå inte glömma bort vikten av att röra på sig. Om du är en friluftsmänniska som älskar att vistas ute i naturen så finns det massor av aktiviteter som innebär fysisk rörelse. Kajakpaddling, forsränning, bergsklättring, cykling med mera. Listan kan göras lång och under sommartider är det naturligtvis utomhusträning som lockar mest – i alla fall för de flesta.

Bra tips på utomhusträning

Du behöver inte tvinga dig till att köpa svindyr utrustning för att ge dig ut och klättra eller liknande. Den bästa utomhusträningen är faktiskt helt gratis och underbart skön att utöva i friska luften. Är det 35 grader ute som under större delen av sommaren 2018, kan det kanske dock vara skönast att träna under tidig morgon eller senare kväll för att inte förgås under solens gassande strålar.

Löpträning

De flesta kan springa och äger också ett par gympaskor. Med detta sagt så är det bara att snöra på sig dessa, sätta i lite ljuvlig musik i öronen och ge sig ut och springa var du än befinner dig. Under somrarna finns det faktiskt människor som springer ultralopp mellan olika orter med en ryggsäck på ryggen, och tar sig därmed fram på det viset. Tänk dock på att du har ordentligt med vatten med dig, samt att du är vältränad, speciellt om värmen är påtaglig.

Cykelsemester

Varva din semester och träning genom att ta dig fram på cykelsadeln. Helt gratis och dessutom ett fantastiskt sätt att se vårt vackra avlånga land. Såvida du inte vill cykla nere i Europa, vill säga, vilket kan vara minst lika vackert om inte mer. Helst bör du äga en bra cykel, men du måste inte stoltsera med den senaste modellen, bara för att du ska cykla långt. Se till att du packar ordentligt så att packningen inte ramlar av stup i kvarten.